Yamaha RX-V473

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Yamaha RX-V473 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,8

Largamelion 24-01-2013
Geschreven voor: Yamaha RX-V473

Heb de receiver nu enkele weken in gebruik en voorlopig zeer tevreden van. Ik heb voor dit model gekozen i.p.v. de iets goedkopere RX-V373 omdat dit model HDMI pass-through heeft.

Volgende apparaten zijn aangesloten op de receiver:
- Digicorder van Telenet (via HDMI)
- PS3 (via HDMI)
- Laptop (via DVI-HMDI converter en coaxiale audio (RCA))

De HDMI pass-through werkt perfect, de receiver geeft mooi het geluid en beeld door als deze in standby staat. Je kan zelfs schakelen tussen de verschillende inputs (HDMI 1,2,3 en 4) zonder de receiver uit standby te halen.

Ik gebruik de RX-V473 in combinatie met 5x60W (8 ohm) speakers van een vroegere versterker en de Yamaha YST-SW012 subwoofer.

Nog een reden waarom ik voor Yamaha heb gekozen, is dat deze toelaat om het geluidsniveau te limiteren. Aangezien mijn boxen maar 60W aankunnen en de receiver 115W uitstuurt, liep ik anders de kans dat mijn 14-maand oude dochter eens aan de volume knop zou draaien en mijn boxen zou opblazen.

Heb reeds enkele films/series gekeken en ik vind de 'standard' preset onder 'movie' meer dan voldoende. Eens je de speakers gekalibreerd hebt met de bijgeleverde micro hoor je het geluid echt van alle kanten komen. Je hebt een heleboel presets zoals 'sci-fi', 'adventure', 'action game', etc... maar deze heb ik nog niet uitvoerig kunnen testen. Bij 'music' heb je dan nog eens een heleboel andere presets, maar hier gebruik ik gewoon '5 channel' audio, zodat het geluid uit alle speakers komt.

Standaard staan alle speakers behalve de subwoofer ingesteld op 'small'. Bij deze instellingen vond ik het geluid uit de 5 speakers iets te fijn en de bass iets te veel afkomstig uit de subwoofer. Ik heb nu de front en surround speakers op 'large' gezet en enkel de center op 'small' en nu komt er toch ook wat meer bass uit de andere speakers, wat ik persoonlijk beter vind.

Over de overige functies kan ik nog weinig zeggen:

- De 'scene' knoppen zijn best handig om je verschillende instellingen per HDMI input op te slaan.
- Airplay gebruik ik niet en zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken.
- Internet radio streamen moet ik nog testen, voorlopig luister ik gewoon via FM of via de radio stations op de digicorder.
- De usb poort vooraan moet ik ook nog testen, we hebben 2 iPods in ons bezit, maar gebruiken deze eigenlijk weinig tot nooit in huis.
- In de review van Haa-kaa is te lezen dat hij de tv niet kon bedienen met de afstandsbediening van de receiver. Ik heb blijkbaar meer geluk want na het ingeven van de 2e code die bij Samsung staat, kan ik mijn tv perfect bedienen (bakje in de zetel uitgespaard dus :))
- De Android app heb ik nog niet getest. Heb een Android phone welke ik wel gebruik voor het aansturen van XBMC op m'n laptop, maar zou niet weten waarom ik hem ook voor de receiver zou gebruiken

Besluit: Betaalbare receiver die makkelijk te configureren is en goed geluid levert. Op vormgeving geef ik slechts 8 omdat hij nogal aan de grote kant is, maar dit is zo bij de meeste receivers heb ik gezien.

Gekocht bij Hifi-Corner.nl, vrijdag besteld en de volgende donderdag geleverd (België). Post-NL heeft wel 2x de levering een dag uitgesteld, maar hier kan Hifi-Corner.nl in principe niets aan doen.

Tom489 20-11-2013

Goede review! Ik wil misschien ook deze receiver halen. Maar zit nog met een vraag. En ik zag dat jij ook een ps3 heb.
Stel je voor ik wil tijdens een game op playstation radio luisteren gaat dan het geluid van de game uit of kan ik dan het geluid van de playstation via de tv laten lopen?